İnsanlar basit bir iletişim ya da bir tartışma sırasında genellikle kazanmak için ne gerekiyorsa onu söylerler. Eğer durum buysa, kesinlikle üç retorik çağrı olarak da bilinen üç ikna tarzını anlamaları gerekir.
Ethos , pathos ve logos terimleri ve bunların kullanım teorisi Aristoteles felsefesine kadar antik Yunanistan’a kadar götürülebilir. İki bin yıldan fazla bir süre önce Aristoteles, öğrencilerine bir kişiyi bir şeye ikna etmenin üç temel yolu olduğunu öğretti. Bunları karakter (ethos), mantık (logos) ve izleyenin duyguları (pathos) olarak adlandırdı. Basitçe ifade etmek gerekirse, ethos konuşmacının güvenilirliğine veya otoritesine dayalı iknayı, pathos duyguya dayalı iknayı ve logos mantığa veya akla dayalı iknayı ifade eder.
Detaylı olarak örneklendirmek gerekirse;
Ethos (karakter): “otoriteye başvurma” veya “güvenilirliğe başvurma” olarak bilinir. Bu, bir kişinin itirazda bulunurken veya bir iddiada bulunurken güvenilirliğine veya karakterine güvendiği yöntemdir.
“Bu şehrin eski bir belediye başkanı olarak, birlik olursak bu krizi çözebileceğimize inanıyorum.”
Konuşmacı , izleyiciyi kimlik bilgileri ve deneyimleri konusunda uyararak ethos’u kullanır . Bunu yaparak, daha ikna edici olmak için itibarlarına güvenirler.
Pathos (karakter): Yunanca’da pathos , kelimenin tam anlamıyla “acı, deneyim veya his” anlamına gelir. Pathos kelimesi , tümü duygularla veya duygusal bağlantılarla ilgili olan acıklı , sempati ve empati kelimeleriyle ilişkilidir.
“Her gün yağmur ormanları küçülüyor ve masum hayvanlar ölüyor. Evimiz dediğimiz gezegen tamir edilemeyecek şekilde hasar görmeden önce bu felaket gidişat hakkında bir şeyler yapmalıyız.”
Burada yazar, izleyiciyi üzerek, endişelendirerek veya korkutarak kazanmaya çalışıyor. Yazarın “masum” ve “felaketli” gibi sözcükleri seçmesi, onların pathos’a güvenmeye çalıştıkları gerçeğini pekiştiriyor .
Logos (karakter): Yunanca’da, logos kelimesi kelimenin tam anlamıyla “söz, akıl veya söylem” olarak çevrilir. Bir ikna ve retorik temyiz kipi olarak, logos’a genellikle “akla hitap” denir.
“Pazar araştırmasına göre bilgisayar çiplerinin satışları son beş yılda %300 arttı. Endüstrinin analizi bize bilgisayar çiplerinin pazar payına Asyalı üreticilerin hakim olduğunu söylüyor. Asya teknoloji sektörünün öngörülebilir gelecekte hızlı büyümeye devam edeceği açık.”
Bu paragrafta yazar, argümanını oluşturmak için verileri, istatistikleri ve mantıksal akıl yürütmeyi kullanıyor. Bir kitleyi kendileriyle aynı fikirde olmaya ikna etmeye çalışmak için logosu kullanmayı tercih ediyor.
Bu üç fikir hakkında bilgi sahibi olan kişilerin bir iletişim ya da tartışma ortamında karşısındakilere karşı büyük avantaj sahibi olacağı çok açık.