Stres ve Kaygıyla Başa Çıkın

Hayatımızın hemen her döneminde hepimiz stresi ve etkilerini hissettik. Yarattığı negatif etkilerin de farkındayız. Başarının sırrı yüksek performans sergilerken karşılaştığınız baskılar ile baş ederek akışta kalmayı sağlamanızdır.

Kısa vadeli, yönetilebilir stres seviyeleri, gelecekteki zorluklara karşı dayanıklılığımızı artırmamıza ve harekete geçmemiz için bizi motive edip enerjilendirmemize yardımcı olabilir. Yine de kronik, devam eden stres, kendimizle ve etrafımızdakilerle olan ilişkilerimizi etkileyerek fiziksel ve zihinsel olarak bize zarar verebilir. Sorunun çok ciddi olduğu durumlarda profesyonel yardım almak en doğrusu elbette.

Stres ve kaygı hayatın bir parçasıdır. Bu tür nahoş duyguları iyi idare edenlerle etmeyenler arasındaki fark, onları nasıl anlamlandırdıklarına bağlı olabilir (Forsyth & Eifert, 2016). Stresli durumlarla ve kaygıyla karşılaştığımızda nasıl tepki verdiğimizi ve davrandığımızı anlamak, ileriye dönük stresi nasıl daha iyi yönetebileceğimizi anlamamıza yardımcı olabilir.

Stresten kurtulma yöntemleri ile ilgili aslında sayfalarca yazabilirim. Ama başlıca birkaç örnek vermem gerekirse;

Hayır!” demeyi öğrenin. Hoşlanmadığınız şeylere, istemediğiniz sosyal aktivitelere ve zamanınız olmayan davetlere hayır demek huzurlu bir yaşama kavuşmanız için önemli bir adımdır. Bunun için pratik yapmanız, kendinize saygı duymanız ve herkesin zaman zaman sakinleşebileceği yalnız kalabileceği, sessiz bir ortama ihtiyacı olduğuna inanmanız gerekir.

“İhtiyaçlar”ınızı tercihlere dönüştürün. Temel ihtiyaçlarımız yemek, su ve kendimizi ısıtmaktan ibarettir. Geriye kalan her şey tercihtir. Dolayısıyla yaşamdaki tercihlere aşırı derecede bağlanmayın.

Kaos içinde düzen yaratın. Evinizi ve işinizi öyle bir şekilde organize edin ki, neyin nerde olduğunu bilin. Eşyalarınızı yerlerine koymayı alışkanlık haline getirin böylece bir şeyleri kaybetmenin stresinden korunmuş olursunuz.

Nefes egzersizi yapın. Rahatlamaya ihtiyacınız olduğunda, burnunuzdan derin bir nefes alırken sekize kadar sayın. Sonra içerdeki havayı çok yavaş bir şekilde dışarıya verirken 16’ya kadar sayın. Dikkatinizi nefesinizin sesine verin ve gerginliğinizin azalmasını hissedin. Bu egzersizi 10 defa tekrarlayın.

Mola verin. Öğle yemeği için ara vermeyi asla unutmayın. Masanızdan ya da çalıştığınız alandan hem bedensel hem de zihinsel olarak uzaklaşmak için kendinize zaman yaratın.

Menü