Halo Etkisi: Göze Hitap Eden Her Şey İyi Midir?

Halo etkisi, insanlar, markalar ve ürünler hakkında olumlu izlenimlerin başka bir alandaki duygularımızı olumlu etkilediğini iddia eden bilişsel bir önyargıdır.

Bir fotoğrafta iyi görünen bir kişinin aynı zamanda genel olarak iyi bir insan olduğunun varsayılması iyi bir örnek olabilir.

Bireysel efektler ve sistematik efektler yargılamadaki hatanın dozunu ayarlıyor diyebiliriz. Örneğin araştırmalar, aynı gıda ürünleri ‘organik’ ve ‘geleneksel’ olarak etiketlendiğinde, ‘organik’ ürünlerin daha yüksek puanlar aldığını ve tüketicilerin onlar için daha fazla ödemeye istekli olduğunu göstermiştir. Bu, tüketicilerin gereğinden fazla para harcamak için nasıl manipüle edilebileceğini göstermektedir.

Halo etkisinin farkında olmak, yaşamlarımızı nasıl etkilediğini anlamamıza yardımcı olabilir. İster başka bir kişiyi değerlendirmeye çalışıyor olun, ister hangi siyasi adaya oy vereceğinize veya hangi filmi izleyeceğinize karar veriyor olun, onlar hakkındaki izlenimlerinizin diğer özelliklerine ilişkin değerlendirmelerinizi nasıl değiştirebileceğini göz önünde bulundurmalısınız. Halo etkisinin farkında olmak, hayatımızdaki önyargıyı ortadan kaldırmasa da, objektif karar verme yeteneklerimizi geliştirmemize kesinlikle yardımcı olabilir.

Menü