Johari Penceresinin Boyutları

Johari penceresi, Joseph Luft ve Harry Ingham tarafından 1955’te oluşturulan psikolojik bir araçtır

Davranış, empati, iş birliği, gruplar arası gelişim ve kişilerarası gelişim gibi “sosyal becerilere” vurgu yapan en önemli araçlardan biridir. Hem basitliği hem de çeşitli durum ve ortamlarda uygulanabilmesi nedeniyle kullanımı harika bir modeldir.

Johari penceresinde iki faktör vardır. İlk faktör, kendiniz hakkında bildiklerinizdir. İkinci faktör ise diğer insanların sizin hakkınızda bildikleriyle ilgilidir.

Görselde de fark edeceğiniz üzere kendiniz hakkında bildiğiniz ve paylaşmaya istekli olduğunuz her şey, açık alanınızın bir parçasıdır. Bireyler, bilgileri ifşa ederek ve kendileri hakkında ifşa ettikleri bilgilerden başkaları hakkında bir şeyler öğrenerek kendi aralarında güven inşa edebilirler.

 

Kendiniz hakkında bilmediğiniz, ancak gruptaki diğer kişilerin farkına vardığı tüm yönler kör alanınızdadır. Başkalarından gelen geri bildirimlerin yardımıyla, başkaları tarafından algılanan bazı olumlu ve olumsuz özelliklerinizin farkına varabilir ve ekip içindeki kişisel veya grup dinamiklerinizi engelleyebilecek bazı kişisel sorunların üstesinden gelebilirsiniz.

Kendinizle ilgili farkında olduğunuz ancak başkalarının bilmesini istemeyebileceğiniz yönleriniz de vardır; bu alan sizin gizli bölgenizdir. Bunun adı bilinmeyen alandır.

Bu dört alan arasındaki denge değişkendir. Hayatının daha önce sakladığın bir yönünü birine anlatmak isteyebilirsin.

Örneğin, büyük gruplarda fikirlerle katkıda bulunmaktan rahatsız olabilirsiniz. Bu, açık alanınızı artıracak ve gizli alanınızı azaltacaktır.

İnsanlardan geri bildirim isteyerek açık alanınızı artırmanız da mümkündür. Geribildirim size dürüstçe verildiğinde kör alanınızın boyutunu azaltabilir. Belki de insanların sözlerini bitirmeden sözünü kesersiniz, bu da hayal kırıklığına neden olabilir. Alternatif olarak, iyi bir dinleyici olduğunuz için insanlar her zaman sizinle konuşmak isteyebilir.

Bazen karakterinizin bu yönlerini, başkaları tarafından tırnak içine alınana kadar fark edemezsiniz.

Johari çok zarif, güçlü bir model ve diğer güçlü fikirlerde olduğu gibi, insanlara basitçe anlamalarına yardımcı olmak, insanlara verilen değeri optimize etmenin en etkili yoludur.

Kişisel Farkındalık Teşhisi – Öz farkındalık, Johari penceresi modeline harika bir eşlikçidir. İnsanların kendilerini onlar yapan nitelikleri keşfetmelerine yardımcı olur. Basit bir anket, katılımcısına kişisel güçlü/zayıf yönlerini ve açık alanlarına ait olanı anlamada olumlu bir şekilde kullanabilecekleri anında geri bildirim sağlar.

Category: VUCA
Tags: VUCA
Önceki yazı
Easterlin Paradoksu
Sonraki yazı
Film önerisi: UP

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Fill out this field
Fill out this field
Lütfen geçerli bir e-posta adresi yazın.
You need to agree with the terms to proceed

keyboard_arrow_up